söndag 15 augusti 2010

Drömhästen är orange

Vi har provat många hästar nu. Och så har vi provat den rätte. Det kändes som att komma hem helt enkelt. Han är inte flashig. Han är inte utbildad t o m Grand Prix. Men han är bara 8 år, supervänlig och lydig. Jag vågar rida ut på honom. Skritten är bra, galoppen också, traven behöver förbättras.

Han står på gården intill min boxplats. Såg honom för första gången då nuvarande ägare precis köpt honom och han var den första häst jag fallit för redan på stallgången. Han ser så himla snäll ut, och så är han så "lagom" byggd. Inte för hög, inte för liten, kvadratisk och så jättefina ögon.

Har hunnit sitta på honom två gånger hittills, och ska kanske få rida ut på honom i veckan igen. Men både jag och medryttaren/delägaren har bestämt att det är honom vi vill ha. Ägaren har också bestämt sig att hon vill sälja till oss. Vi har inte kommit hundra överens om priset, men det hon nämnde idag var helt ok.

Snälla rara hästköpsguden, om du hör mig: låt denna häst vara frisk i sina ben och låt tränaren säga att han är en häst som passar oss nu under ett par år.
Och om du inte hör detta, så struntar jag i det, för jag vill ändå ha honom. Han vill till oss, det ser jag i hans ögon.

Här är en väldigt töntig film från dagens försiktiga ridning (han är inte riktigt igång och jag vill mest av allt känna hur hans balans är och var bogarna är, så jag gör absolut INGET avancerat, som synes):
Provridningsfilm - tänk på att skruva ner ljudet!

Betänk att han passar mig just nu och att traven behöver vi jobba med.

I morgon ringer jag försäljningsstallet för att höra när jag kan bli av med Ralph eftersom jag vill ha hem Ducat som han heter så fort som möjligt. Jag längtar mig orange efter honom.

14 kommentarer:

Malin sa...

Jag vill inte vara den som bajsar på festen, men är den inte väldigt ojämn fram? Det lär väl i o f s en besiktning ge vid hand, jag håller tummarna.

Väldigt snäll häst, trevlig färg och som du säger - lagom hög, lång, tecknad - är den i lagom ålder också? ;)

Anna-Karin sa...

Malin> den är lite ojämn, absolut! Men jag tror det har mkt att göra med att sadeln är lite trång också.

Linda sa...

Underbart att du hittat hem!!!!! Visste att du skulle det. Okomplicerad är bättre än flashig och jag gillar att du inte ser så sammanbiten ut när du rider honom. du ser avslappnad ut. Dock instämmer jag med Malin, men .....Den är inte igenom och den där manken lär kunna ridas upp en decimeter alldraminst (ser ut att finnas dodla tillgångar där) så då lär väl frambenen gå friare liksom.
Håller en tumme!!!

Malin sa...

Håller med om att det är en Anna-Karin häst. Men visst känns det när man hittat "sin" häst och allt stämmer.

Just ridkänslan (vad man än letar efter) är så mycket mer och väger så mycket tyngre än alla "på pappret-kvalitér".

Anna-Karin sa...

Tack för att ni gillar honom - han är som sagt ingen GPhäst, och det är jag starkt medveten om. Men jag tror han kan vara en Anna-Karinhäst.

Jag hoppas verkligen att med en ny sadel och lite träning att vi kan hitta hela vägen fram.

Linda sa...

Så häftigt att du har släppt din ambition och dina måsten om att ha en FLASH häst, och övergått till att vilja ha en må bra häst!!!!!! Du kommer att ha det mkt trevligare med denna tror jag. Vad tycker L?

Anna-Karin sa...

Linda> Lisette är inte tillfrågad. Det kan hända att hon får känna igenom honom, men med instruktionen om att jag vill ha honom. Punkt. ;) Jag vill inte ryka på samma grej som jag gjorde med Ralph igen - en jättebra häst, men ingen Anna-Karinhäst...

Malin sa...

En jättebra häst är en häst som passar sin ryttare. Det är faktiskt inte svårare än så. Därmed inte sagt att alla hästar som inte passar mig är dåliga ;)

Anna-Karin sa...

Malin> hear hear! Den här Ducat är min häst. Jag känner det. Jag hoppas, hoppas, hoppas att allt ska gå i lås. Vi ska ha så kul.

Anonym sa...

Vad kul!

Jag är ju stark anhängare av att köpa häst med hjärtat! Det blir kul då, gillar man hästen gillar man det man kan göra med hästen också! :)

En häst jag tittade på var helt uppenbart den häst min tränare hade tyckt att jag skulle ha - och jag tyckte den var stor, svårkontaktad och allmänt besvärlig att relatera till. Så den blev det ju inte!

Orange(röda) hästar är de bästa, men jag tycker inte att de bör bära gula schabrak. Mossgrönt passar bättre.

Hoppas han går igenom veterinärens nålsöga.

/Petra

Irene sa...

Jag tycker han är söt! Vågar man säga det?... ;-)

Moster Måne sa...

Klart att drömhästen är orange :-) (du vet väl att även om LeRo's alla "tillbehör" är orangea?) ;-)

Jag tycker att Ducat ser supersöt ut! Verkar sympatisk & trevlig! Håller alla tummar för att allt ska klaffa med affären nu - toppen att både du & medryttare också fallit för samma häst, inte illa!
Kram /Ylva

Anonym sa...

Heja heja!!! Håller nu tummarna stenhårt för en godkänd besiktning och sedemera köp! :)
// Emily

Bellas Budoir sa...

Precis som Petra är inne på så är det viktigt vilka färger man klär sin orangea häst i. Gult passar dåligt, rosa också, i alla fall i mitt tycke. Något som dock verkar passa ihop är du och hästen, vilket glädjer ett norrlandshjärta.
Håll mig uppdaterad!