onsdag 5 maj 2010

Spegelvända världen - nu på film

När jag skickade iväg Ralph till Halland i höstas hade jag lättast att rida i vänster varv. Högergaloppen var inte rolig, den var mest uppåt - de gånger jag öht fick till den. I höger varv fick jag verkligen koncentrera mig hur mycket som helst för att få hästen någorlunda lösgjord. Och efter han kommit hem är det vänster varv som är det svåra. Snacka om att det rör till det i min lilla, lilla hjärna!

Han var ju lite stel, så jag "knackade" honom (en akutåtgärd jag gör när det kört ihop sig, inget jag gör som vana) och högerbogen hade han tryckt in i kroppen något enormt. ET:n fick loss en hel del och sen fick jag i uppgift att fortsätta att försöka få högerbogen mjukare och svikta mer - som jag fått göra på min senaste träning. Fick på lektionen rådet att börja i vänster varv, då högerbog är ytter och inte förrän han kändes ok i det varvet gå över i höger, då den "höga" högerbogen skulle bli innerbog => svårare.

Efter ca 2 v började jag känna skillnad i traven, den var inte riktigt lika "på/av/på" längre och det gick att hitta antydan till takt. Men nu är det så märkligt att det är höger som är det lätta. I vänster varv skjuter han mig (och sadeln) åt höger, något enormt, så jag får hela tiden fokusera på att sitta på vänster och lyfta höger sittben. Därmed inte sagt att jag lyckas. :o

I morgon ska jag träna igen, ska bli spännande att höra vad tränaren säger om det arbete vi gjort den senaste tiden. Jag hoppas att hon ska se skillnad, så det inte är jag som lurar mig själv. Det är annars lätt hänt...

Andreas filmade mig lite idag, så jag skulle få se hur det ser ut. Måste dela med mig av detta underbara mästerstycke till dressyr. Speciellt inledningen är alldeles underbar, det är så lätt att rida "korrekt" på en häst som helst av allt vill nysa hela sig ut och in... Kanske borde detta mästerverk döpas till Anyone for Pollen?

Har en i vänster varv också, men den var längre och därmed tyngre, så jag orkar inte riktigt tanka upp den. Det tar ju evigheter... Och på denna datorn har jag inte program för att redigera... Ni får tro mig på mitt ord när jag säger att det som visas på filmen är det bra varvet, så kan ni kanske föreställa er vänstervarvet själva. :o

Här är länk till filmen, vet inte riktigt hur jag ska göra för att få in den direkt i inlägget... :o

2 kommentarer:

Kontratrend sa...

Men vad spännande och kul att få en "ny" häst! (Nya problem att jobba med ;-)) För det innebär ju att han har balanserat om sig och börjat prova nåt nytt istället för att köra samma gamla raspiga grammofonskiva hela tiden (den tunga bulliga högerbogen)? Och kanske kul för dig också att göra lite nya saker?

Igår var jag på en dressyr-clinic (refererade lite om den i ett svar till dig) och där fick man lära sig att om hästen bullar ut på ena sidan så ska man bara sparka till den på den sidan, och då blir den rakriktad helt av sig själv! :O
Det du! Den som hade visst det, tänk vad många timmar vi har lagt ner alldeles i onödan på att rakrikta våra hästar då. (Andra tips på alla möjliga andra problem var att använda graman och inspänningstygel). Nejdå jag är inte ALLS skitirriterad. :/

Jättefin ridning på Ralphen, mjukt och avspänt och stabilt som det ska vara!

Moster Måne sa...

Som vanligt är jag så imponerad över din koncentration, din mjuka ridning och fokus - och framför allt din balans & stilla skänkel!

/Ylva