söndag 30 maj 2010

Omstoppning av sadel - igen

Åh vad jag saknar min luftsadel. Nu är det redan dags för omstoppning av sadel, något jag gjorde i mars tror jag. Visst, det är inga gigantiska summor, men det tar tid och man får vara utan sadel några dagar. Det var så vansinnigt mkt smidigare när tränaren "bara" kunde pumpa om allteftersom hästen ändrade sig. Jag hade tänkt sätta in luft på denna sadeln jag har nu, men sadelmakaren som erbjöd den tjänsten har slutat arbeta med sadlar, för det gav för lite pengar.

Nu är sadeln för baksutten eftersom Ralph stigit och fyllt ut runt manken. Så det är bara att ringa sadelmakaren igen.

Lektionen idag var jobbig. Jag var rejält svettig och skakig i koordinationen. Observera att jag travade blott ett enda varv. :o FAN vad jobbigt det är att rida om man verkligen ska Rida.

Började med att fråga ut vad som L tror är primärfelet när jag inte lyckas få höger galopp. Felaktigheter i bogbalansen ansåg hon, så vi skulle börja träna mig på att få upp högre känslighet för hur det måste kännas inne i hästkroppen. Fick order om att länga läderna, kändes hur konstigt som helst.

Sedan duvning i hur man Rider. Vi har gjort det här hundra gånger, varför LÄR jag mig aldrig?! Låren backar, knäna backar, höften ska vara "stående" (inte framåttippat så som min kropp vill), man måste UPP på tyngdpunkten (försök gärna i en baksutten sadel på häst som är hög fram, jag kan berätta att det brinner bra i baksida lår), slå "av" framsidesknutorna (dvs dra inte ihop dig fram), elastiska armbågar, omvridna lår, låt inte hästen tippa ditt bäcken dit den vill utan ha det som en skål med blåbärssoppa som inte får skvimpa över.

Jag vet att det ser lätt ut i skrift. Lika lätt som det är att skriva, lika svårt är det att åstadkomma faktiskt.

Är det någon som har programmet Instant Rider 4.0?! Jag betalar bra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hurså ser lätt ut i skrift? Jag fick svettpärlor på näsan av att läsa om det.. ;)

Linnéa.

Malin sa...

Du blir inte gladare för att jag påminner om hur kul det är när det verkligen funkar? ;)

(sa hon som inte ridit sedan oktober)

Kontratrend sa...

Till att börja med; grattis till den höjda breddade manken! :) Är ju ett gott betyg trots att det medför ökade kostnader. Ang lektionen så kan jag trösta dig med att säga att vår situation är lite samma, fick också en lektion i grundläggande ridning i förrgår och i mitt fall är sadeln bortom allt hopp - jag måste gå å handla en ny. Den passar kusen med lite padding vid manken men dessvärre inte min rumpa. =(