fredag 21 januari 2011

Toppen på karriären

Tänk, alla projekt man engagerat sig i. Alla nätverk man underhållit. Alla arbetsuppgifter man slitit hund för att få ur sig innan deadline. Alla presentationer man hållt, alla taktiska undanmanövrar man gjort.

Mot dessa står de sig slätt:


Har ni någonsin sett något så fulländat, något som vackert i all sin komplexitet? Något så välgjort och estetiskt?! Det skulle möjligen vara något av Josef Franks eller Piet Heins alster, antar jag. Men jag menar något samtida?

Ellenmamman är omåttligt stolt över sina första grytlappar. De månde ha blivit lite sneda, och kanske kanske man bränner sig när man använder dem eftersom de blev lite väl luftiga på sina håll. Men en konstnär måste ha sin frihet att tolka verkligheten med sina egna ögon.

I Ellenhemmet är det dock kris sedan Ellenmamman avslutade grytlapp nr 2 för en kvart sedan. Garnet är slut! Men som tur är har Ellenmamman krävt en resa till Lund i morgon för att hamstra mer. Det förstår ju var och en att en sådan virkkonstnär som Ellenmamman får man inte hindra. Då kan det bli psykoser. Och man vill ju inte sluta som stackars Sigrid Hjerthén!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt! Om man tittar på grytlapparna med det rätta sinnelaget ser man hur den undre har en liksom negativ form och den övre en kompletterande, positiv form. Enastående!

/Petrus

Irene sa...

Herregud, klart du måste ha mer garn! Håll Sigrid-hotet på avstånd till varje pris (garn kan vara dyrt men set får det vara värt). Hoppas ni redan sitter i bilen.

Annika sa...

En konstnär måste få ta sig friheter! Och dina grytlappar är fantastiskt vackra - de liksom talar till mig och säger: "använd oss med varsamhet, det är en konstnär som skapat oss. Eller ännu hellre: sätt oss i en ram och njut av konstverket varje dag!"
Grattis till ett färdigt projekt. Vad blir nästa???

A-K sa...

Tack för alla estetiska tillrop! Jag känner mig SÅÅÅ nöjd. Idag har jag kikat på mönster på babyfiltar (vi har många bebisar som väntas ploppas ut i bekantskapskretsen), men det såg så svårt ut att Irene får nog göra halva jobbet åt mig... :)

Petrus> jag hör att det bor en konstnärssjäl i dig också! Vem kunde tro det om oss, vänsterhjärnorna 1A och B?!

Irene> faran över! Jag ville ju vara i garnbutiken kl 10 när de öppnade, men som tur var fanns det lite garn kvar åt mig halvelva när vi anlände.

Annika> jag har redan hunnit virka en till, i ljuvliga rosa färger och nu har en tredje påbörjats i lite mer avancerat bambugarn. Men färgerna kan jag inte avslöja eftersom de kanske blir en present...

Moster Måne sa...

Vilken tur du hade att de hade lite garn kvarn till dig! ;-) Vår lokala "garnbutik" ska tydligen lägga ner... *suck* Är det ingen i hela V-tuna som förstår att uppskatta en tvättäkta handarbetsbutik?! Tur det finns bra inköpsställen på nätet åtminstone :-)