tisdag 4 januari 2011

Hur svårt kan det vara?!

Två ynka stavelser. Något av det mest ursprungliga ljuden en mänsklig strupe kan frambringa. Ett ord som är detsamma i stort sett över hela världen, från Nya Zeelands maori till Hollands flamländska. Men tydligen ett ord som är övermäktigt för Ellenbebisen.

Mamma.

Man kan tycka att ordet borde vara det enklaste lätet av alla att få ut. Men icke, sa Ellenbebisen. Ord som är lätta att säga är: klocka, titta, diss, kaka och gugga. Och förstås, det mest förnedrande av dem alla: pappa. Ordet pappa viskar hon dock bara, men det är väl för att spara på Ellenmammans känslor. Hon är väl trots sin språkliga funktionsnedsättning en unge med empati, antar jag.

Nu ska Ellenmamman tröstäta några Alladinpraliner i väntan på det magiska ordet.


- Jag kan kanske inte säga mamma, men jag kan spela Für Elise, i alla fall!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk på att verbal kommunikation endast utgör ca 7% av kommunikation

Mao kan mamma sägas på väldigt många andra sätt. Med ögonen, med rösten, med sättet hon snusar mot din hals, med sättet hon andas på din mage

Orden är bara det yttre garnityret, och det glimmar ofta falskt.
Barn säger mamma när de lyssnar till ens röst, när de söker ens blick.
Ellenbebisen kan givetvis säga mamma ^^ om du lyssnar
;) Du vet vem som skrivit detta :p

Anna-Karin sa...

Hej anonym!
;)

Ja, visst säger Ellensklingen (det är den lokala varianten av Älskling) mamma, med alla sina sinnen. Men jag längtar ändå efter att få höra det. <3

Anonym sa...

glömde bort för en stund att du är omättlig :d

Ta henne genast till en talpedagog

Irene sa...

Jag tror också på talpedagog. Herregud, Ellen säger ju inte heller "västgötaspets" trots att jag ihärdigt försökt få henne att uttala dessa stavelser. Något måste vara fel.

Anonym sa...

Kan hon inte säga västgötaspets!?? Nu blir jag orolig!

Varför ska hon säga mamma? Jag tror att hon tycker att det låter infantilt och vill säga Anna-Karin istället. Jag har aldrig blivit kallad mamma, min unge har använt namnen till alla mig, sin mormor osv.

/Petrus

Bellas Budoir sa...

Du kan vara glad. Din unge KAN prata. Min kan bara babbla helt utan att säga ett endaste ord. Men jag är inte så missnöjd, för ibland i allt babbel så säger hon mamamamamamamamamamamamama. Vilket inte betyder nåt, men det låter som nåt. =)

carolina sa...

Jag har för mig att såväl ordet för mamma, som ordet för häst uttalas som "ma" på kinesiska, givetvis med en viss skillnad i uttalet, som för oss dödliga är omöjlig att upptäcka.

Jag har en känsla av att detta ord skulle kunna vara användbart i ellenbebisens ordföråd, och det kinesiska uttalet borde väl trots allt vara lättare att lära sig än det från den skånska landsbyggden?

/c. (-som faktiskt gillar skåne)

Angela sa...

Japp, jag röstar också för talpedagog. Fast det bör du nog vänta lite med, i alla fall tills det söta lilla flickebarnet börjat förskolan...

Anna-Karin sa...

Irene, Petrus och Angela> talpedagog it is. Tack för ert stöd.

Carolina> kineserna är ett klokt folk. Herregud, de gjorde ju papper när vi klubbade sälar med träpåkar!

Bella> det är klart att Bellaungen säger Mamma. Så begåvad som hon är!