söndag 9 januari 2011

Om handarbete vore ett manligt attribut

Betänk de idrottsliga orättvisor som föreligger vårt kön. Vilka sporter blir OS-grenar? Givetvis de så kallade sporter som har ett traditionellt manligt påbrå. Skytte till exempel. Jag menar, hur jobbigt kan det vara att stå still och sikta på en cirkel några hundra meter bort?! Förvisso förstår jag att det kräver koncentration, men då kunde ju lika bra korsord vara en gren?

Om virkning vore en manlig sysselsättning, då är jag säker på att det hade varit en OS-sport vid det här laget. Betänk bara möjligheterna. Man kan tävla både i att virka snabbt, länge och snyggt. Direkta paralleller till 100 m, maraton och simhopp.

Att Ellenmamman börjat ta strid för virkningens inträde på OS-arenan har givetvis inget att göra med att hon själv försöker lära sig virka i dagarna. Nej, Ellenmamman är alltid opartisk och neutral. Dock kan hon intyga att man får mer träningsvärk av att virka en halv grytlapp än att rida en krävande ridlektion.

Resultatet? Ja, det får ni se när det är klart! OM det blir klart.


En sådan här drömmer Ellenmamman om att virka. Dock tyder grytlappen hon tränar på att det kan ta lite tid innan filten är klar att mysa under...

3 kommentarer:

Irene sa...

Äsch, snicksack! Filten är så gott som klar.

Annika sa...

Välkommen in in handarbetsträsket!! Det är väldigt roligt att virka och en mormors-filt är väldigt, väldigt fint tycker jag. Du kan virka en ruta lite då och då och så vips är den färdig! (Och då vill jag gärna få se den :-) ) !

Anonym sa...

Jag letar fortfarande efter en sådan fin filt till dig. Det är märkligt, tidigare tyckte jag alltid att jag sprang över dem men nu när jag letar ser jag dem aldrig. Jag ska sluta leta. Då dyker de säkert upp igen.

Vackra är de i varje fall. Ett litet mjukt stycke historia i vart och ett av dem.

P&K Linnéa.