onsdag 1 september 2010

Den stora tröttheten

Idag blev jag och medryttaren ägare till Ducat, vår (!) vackra 8-åring efter Dardel.

Och nu är jag så trött, så trött, så trött. All förväntan, all oro och all nervositet som pös ut hos veterinären. Självklart fanns det småsaker att anmärka på, men inget som skulle förhindra ett köp av en hobbydressyrhäst. Puh. På rekommendationer skrev veterinären sadelbyte och noggrannt stärkande av bakdelen. Så nu ska sadeljakt inledas.

Men eftersom man är människa tog genast nästa oro över - vad händer om inte Ralph blir såld ganska snabbt?! Jag ska betala "min del" av Ducat siste september, och jag ringde försäljningsstallet idag för att berätta att jag köpt häst och att jag därför gärna vill ha honom såld. Men han är ju inte så lätt... En spekulant hade varit och provat honom men givetvis hade han börjat stöka i bytena. Ditte (som försäljaren/tillridaren heter) säger att han är en jättefin häst men att man måste vara en väldigt duktig ryttare för att reda ut det. Det är så viktigt att sitta still, sa hon. Tell me about it tänkte jag. Hon ska försöka få en av sina juniorer att köpa honom, för hon tror att det vore en bra matchning. Men i värsta fall tar det en månad till.

Tänk om man bara kunde GLÄDJA sig mer än en kvart... :o Kanske har det med tröttheten att göra också.

Men Ducat, du är VARMT välkommen hem till mig/oss! Du är efterlängtad!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul att han gick igenom! Jag är glad för din skull! Jag tänkte sms:a, men satt i bilen och trafiken på E6 lämpade sig inte för okoncentrerad körning. Annars har stunderna i bilen varit mina enda "lediga" idag...

Jag håller tummar och tår för att Ralph snart blir såld till rätt person!

/Petrus

Emelie sa...

Vilken häst! Grattis och lycka till.

marina sa...

När jag tittar på hans siluett så tror jag det kan vara värt att prova min county på honom!!!! Jag kan komma förbi med den någon dag. Han ser jättefin ut :).

A-K sa...

Marina, det vore toppen! Han behöver en sadel som är ganska uppbyggd bak enligt min tränare. (Jag vet det låter konstigt). Eftersom han har så lång rygg och ganska svag länd i dagsläget blir det ett jättehål bakom ryttaren och därför behöver sadeln vara "tjock" i bakvalvet så att säga.

Jag bjuder givetvis på kaffe och nån torr muffins om du skulle ha vägarna förbi. Jag är hemma idag, fredag och söndag! :)

MLY> Du skulle se hans ögon. Det är dem jag föll för. Exteriören är egentligen inte min kopp av te, om jag ska vara helt hundra ärlig. Men jag kommer att lära mig att tycka om den också! (Han har lite för lång rygg, lite för raka bakben t ex för min smak. Och i dagsläget är han inte i uppförsbacke heller)

Petrus> ja, vi håller tummarna att Ralph hittar sin köpare. Han hade redan avvisat en i lördags. :o Ditte försöker sälja honom till en av sina juniorer, för hon tycker han är en så bra häst att hon gärna ser den stanna i hennes nät. Det känns roligt att höra. Men tråkigt att han har så liten kundkrets liksom.

Angela sa...

Jättekul och stort grattis! Tycker han ser så himla snäll och fin ut. En riktig Anna-Karin häst! Lycka till och hoppas ni får stor glädje av honom.

Marina sa...

Då kan jag tipsa om den här_ http://www.henrikssonsridsport.se/gelpadbak.jpg

en gelpad som bygger upp sadeln i bak. Den danske sadelmakaren tipsade om den till Dagge och Vega sadeln. Vegan slår ju honom i ryggen pga att den är för lite uppbyggd. Men den går inte att bygga upp så mycket mer. Så i bäntan på den nya Spirigen så har jag använt den där gelpaden. Funkar riktigt bra tycker jag!!! Det blir ju inte 100 men en hyfsad kompromisslösning under en övergångsperiod.

Kristin sa...

Grattis till hästköpet!! Jättekul att det blev som du önskade. Han ser jättefin ut pa det där fotot. Nästan lite khaki-färgad. Som Jonathans ögon ungefär, dvs jättefint!
Kram, Kristin

Moster Måne sa...

Han ser verkligen jättetrevlig ut din nya guldklimp! Härligt att det gick så bra med besiktning och allt. Och så tror jag absolut att Ralph när som helst har hittat sin människa också! *kram*
/Ylva