onsdag 30 juni 2010

Vad tror ni om denna då?

http://www.youtube.com/watch?v=VXcS95HZ69U
Valack f. 95, ca 163 cm,känns ngt större att rida, e. Zephyr-Ciceron. Tre bra gångarter som är lätta och taktfasta. Placerad upp till MSV B, byter i serier i vart 3:e och vart 4:e, kan passage och piaff är påbörjad. Har tidigare tränats för tysk Grand Prix-ryttare. En underbar häst som är pigg och glad och har mkt egen motor. Okomplicerad att hantera. Perfekt som läromästare! Säljes p.g.a. studier, rätt hem viktigare än priset!

Edit/Tillägg:
Och denna då?
http://www.youtube.com/watch?v=xTJ975G7M_o
15åring i Oskarshamn. Står att den är en bra läromästare/första häst, utb t o m LA4.

Nytt tillägg
Kan detta vara något då? Känns bara som att den är svår att sitta på...
http://www.youtube.com/watch?v=7N3tA3pOMN0
tävlad upp till La:6 och mycket välutbildad enligt annons. Sägs vara trygg läromästare. Han står lite längre norrut i landet, så det vete sören om jag orkar åka upp om det inte känns hundra...

12 kommentarer:

Malin sa...

Den har jag faktiskt tittat på åt mig själv ;) (bara annonsen alltså). Det diskvalificerar mig kanske att svara, men jag hade i ditt ställe absolut åkt och provridit den för att ha som referensmaterial om inte annat. Den är ju så pass intressant på pappret!

Anna-Karin sa...

Äntligen en häst som iaf får ett "nja"! :)
Jag har faktiskt mailat ägaren, och inväntar nu svar...

Linda sa...

Jag gillade den sista hästen bäst, mindre sliten, fräshare än den första.
MEN...Den första är nog en häst som passar dig väldigt bra ridmässigt. Du är stark och det ser den ut att behöva. Jag hade inte fått en sån att ens gå framåt typ. En undran är ju hur den är på vanligt träns.Den reds väldigt mkt på stången som jag såg det. Vad händer utan den?
Men kul med en som kan "allt". Det är alldelles fantastiskt roligt.

Anna-Karin sa...

Linda, jag blev faktiskt ganska förtjust i den röde. Jag är inte van att rida så mkt på styrka i sitsen längre, Ralph kräver enbart teknik, ingen styrka. ;)

Linda sa...

Den sista var underbar. Jag menade att du är stark bara i dig själv. du är nog starkare i din sists när du är avslappnad än jag när jag tar i allt jag kan typ. det var en komplimang.

Malin sa...

Tittade lite på den röda: usch.

Inget register, stöpt i en tacksam form men behöver inte arbeta utan "alla" har nöjt sig med att den studsar runt så fint på foten. En läromästare kan betydligt mer än LA4, det där är en häst med stuns i gången men inte så mycket utbildning...

Jag bedömer den faktiskt som svår, eftersom det är så mycket jobb kvar att lägga innan den ens kan komma till någon ärlig samlig (om den någonsin kan det).

Tror risken med röd är att du hamnar i samma sväng som med Ralph...

Linda sa...

Fast sen hade den röda en kass ryttarinna, det påverkar ju massor

Malin sa...

Nej, jag tycker faktiskt inte det påverkar hästens grundkvalité. Att den är riden på ett sätt jag inte föredrar förändrar inte grundmaterialet

Kontratrend sa...

Den röde, av dessa två. Tyckte något med huvudet och halsen såg knepigt ut på den första, som om den inte orkade bära sitt huvud själv typ... men vad vet jag, båda är ju fina djur i kroppen och rör sig trevligt.

Anonym sa...

Jag gillar fuxen!

Åk och kolla, det är ju bra att skaffa sig lite koll på vad man kan få för de pengar man har, om inte annat.

/Petrus

cassiopeja sa...

Nu måste jag bara få skriva Åh så spännande! Trots att jag då avslöjar att jag har fräckheten att smyga runt och läsa här ibland... :-)
Själv gillade jag definitivt den tredje bäst! Fast jag är alldeles på tok för okunnig för att vilja utveckla mitt resonemang och mina åsikter.

Jag kan nämna att jag faktiskt också har varit inne och tittat på den andre (kände igen videon), men att jag inte orkade titta så länge eftersom jag inte vill ha en propellerdriven häst.
(Så vet du på vilken nivå jag för mina resonemang... ;) )

Lycka till i hästletandet!
Hälsningar från cassiopeja

Anonym sa...

Jag gillade den sista fuxen! :-)
Supersöt, och såg behaglig ut att rida. Visades väl ganska "flashigt" så hur den egentligen rör sig när den samlas och balanseras av vet man ju inte riktigt, men å andra sidan ser han ut att trots tempot vara i ganska god balans.
/Johanna