torsdag 10 juni 2010

Fyra nyanser av sömn

Alla känner ju till att sömnen har olika stadier, REM-fas, djupsömn, soffsnarkning (Jangmark et al 2004) och föreläsningsmedvetslöshet t ex. Men även bebisar har olika sömn, kan jag berätta. Efter intensiva studier, kan jag härmed presentera mina resultat. Tack till Ellenbebisen för tålmodigt uthärdande och bidrag till underteckads forskning.

Den oskyldiges sömn
Denna sömntyp karakteriseras av fullständig lealöshet i kombination med ett totalt utsläckande av ansiktsuttryck. Hela bebisansiktet blir slätt som en fullmogen vattenmelon och det går inte att framkalla reaktioner ens om man killar bebisen under den lilla, svettiga foten. Se fig 1.


Fig 1.

Stöksömnen
Infinner sig vanligen då bebisen appliceras intill någon av föräldrarna i förälderns säng. Bebisen får spattliknande rörelser i både ben och armar, men verkar ändå sova. Den som inte sover är föräldern, som får sparkar i magen (gärna i kejsarsnittstrakten där känseln är lite "kuslig"), slag i ansiktet eller skallningar på näsbasen.

Gnällsömnen
En bebis kan gnälla sig igenom sömnen också. (Se även "Morfeus klagan" av Anna Wahlgren, Libers förlag 1978). Detta verkar inte störa bebisen själv något nämnvärt, men omgivningen kan bli påverkad negativt.

Den tajmade sömnen
Men den vanligaste sömntypen som bebisar uppvisar är den tajmade sömnen. Bebisar har en inbyggd biologisk klocka så de vet exakt när sömnen ska upphöra. Det är alltid när föräldern ska gå på toaletten, dricka en kopp te eller när Nations cup i hoppning börjar på Eurosport (vilket bevisas just nu, i realtid).

4 kommentarer:

Irene sa...

Den oskyldiges sömn... det var längesedan! (suckade hon melankoliskt) ;-)

Bitte sa...

Intressant, på min ära. Ser fram mot följdforskning inom områden som "svettig tvåårssömn", "sömn dagen före födelsedag/julafton", "sömn med mindre erfaren barnvakt", "sömn under pågående föräldrakalas" samt "sömn som gäst hos vänner och bekanta".
Själv kan jag bidra en del inom området föräldrasömn när telningen drar runt på byn och förhoppningsvis är den enda nyktra i sällskapet" och lite annat smått och gott.

Angela sa...

Intressant. Jag kan nog också bidra med någon nyans av sömn. Mina alldeles egna varianter tror jag rör enbart "medvetslöshet" och "sömn stående".

Anonym sa...

Vad ska man då säga om den sömn tonåringar sover, företrädesvis till efter lunchtid? Väckarklockan ringer varannan minut timme efter timme. Det påverkar omgivningen mycket negativt, men tycks endast skänka en ytterligare dimension av frid åt tonårssömnen.

Dvs "lunchtid" är ett ord som inte erkänns av deras språkuppfattning. De säger "vi ses imorgon förmiddag" och menar med det kl 16.

Jag ser fram mot de vetenskapliga rön som så småningom kommer att klargöra detta.

/Petra