måndag 28 juni 2010

Trädgårdsdrömmar

Vår ena uteplats är nästan klar. Med nästan menar jag att den kanske blir färdig nästa år. Det kvarstår kantfixning, utgrävning av ogräsparti intill uteplatsen (vem vill sitta och glo på kirskålen. Det är inte förrän efter tre glas vin man slutar reta sig på den. Detta är empiriskt bevisat), samt uppsättning av ev segelduk/pergola eller annat som skuggar.

Och min vana trogen börjar jag i den mest logiska änden. Börjar fundera över vilka buskar som ska ersätta kirskålen. En mer arbetssam person (läs Ellenpappan) hade utnyttjat Ellenbebisens sovperioder till att gräva upp kirskål för glatta livet, men Ellenmamman väljer en annan väg. Just nu sitter hon i skuggan på uteplatsen, dricker en kopp te och har laptopen i knäet. Ellenbebisen snusar i vagnen och jag tror hon drömmer om schersminer, pioner och pärlbuskar som mor sin.

Visionen är ett lummigt område med väldoftande vita buskar.

Verkligheten (om jag höjer blicken): kirskål, praktlysing, vallört och nässlor.

Nej, nu har jag inte tid att sitta här och blogga, jag måste ju fundera över vita växter. Har ni några tips, tas de tacksamt emot. Vi har kvällssol på vår nya uteplats, och jag tänkte att det blir vackert med vita växter på kvällen. (De ska vara "mot" solen, som en fond)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hoppas att du förstår att det här inlägget stärker bilden av Det Idylliska Livet? Består verkligheten av kirskål skapar du en Inre Verklighet, där vitblommande fuchsior generöst kastar sina klasar över uteplatsen på det där liksom vackra och vemodiga sättet samtidigt, som är så typiskt för fuchsior. :)

/Petrus

Irene sa...

Jag har en idé. En lysande idé faktiskt. I likhet med alla mina idéer (sa hon blygsamt).

Nu när maken ska börja på en ny och grävande karriär tycker jag du ska mumla något om medeltida stadsrester som säkerligen befinner sig rakt under kirskålen. Erbjud det storslaget som ett studieobjekt, så ska du få se på grävning. Kan man på något sätt också få Ellenpappan att tro på att det finns en sällsynt marklevande skalbagge långt därnere, ja då torde grävandet vara så gott som avslutat i skrivande stund.

För övrigt kan jag tycka att en uppstammad vit syren hade gjort sig bra där.

Och du - det finns vitstrimmig kirskål! DET vore väl något?