onsdag 16 juni 2010

Ich bin ein Mauretanier

Mauretaien är ett land i västafrika med 3,3 miljoner invånare. Förutom att det är ett rätt fattigt land, och troligen ganska varmt och räligt, tror jag det är paradiset på jorden. Jag menar, med en huvudstad som heter Nouakchott - tänk så roligt man måste ha.

Dessutom ser kvinnoidealet lite annorlunda ut där än här. Och jag känner i mitt hjärta att jag är en mauretanier. Jag har hittat en plats på jorden där jag passar in. Där är det nämligen fint med feta kvinnor. I dagens Sydsvenska intervjuas ett antal mauretanska kvinnor. 19-åriga Ghalla (89 kg) säger att hon har tur, för hon behöver inte äta så mycket för att hålla vikten. Nej, vem behöver det?! Men i Mauretanien ses det som en tillgång, inte som en belastning.

Eller med 20-åriga Yasins ord (>70 kg): Fetma är bara ett sätt att bli vacker.

Word!

Det finns också gott om poesi som beskriver svällande kvinnor, och ofta skildras hur feta kvinnor behöver hjälp att komma upp på sin kamel. Jag behöver också hjälp att komma upp på min Elephant, men mig diktar ingen om. Nej, man skulle varit mauretanier!

Originalartikeln

4 kommentarer:

Irene sa...

Hear, hear! Och så befriande självklart säkra de var på sin egen skönhet - som kvinnan som inte visade upp sina bristningar pga fetma, inte därför att hon skämdes utan för att fotografen så skulle bli så förälskad att han aldrig kom därifrån.

Vi kunde ju bilda en liten mauretansk enklav här i Skåne?

Anna-Karin sa...

Irene> vilken bra idé, med en mauretansk enklav i Skåne. Former Scanian republic of Mauretania kanske den kan heta?

Anonym sa...

Runda former är väl ett ideal på många håll?

En ganska rund kvinnlig forskarbekant som var i Latinamerika någonstans kallades för "Fet liten höna av guld" av lokalbefolkningen, vilket var ett vackert smeknamn och en komplimang. Sen när hon hade varit sjuk och tappat i vikt blev de mycket oroade över hennes förlorade skönhet.

/Petra

Linda sa...

Hm..Vadfan bor jag i Spanien för? Jag menar om jag ändå skulle bo utomlands kunde jag ju valt ett fettvänligare alternativ liksom...