söndag 18 april 2010

Back to the 80's

Härom dagen fick Ellenmamman några timmar på det egna kontot. Dessvärre visade bankkontot att det inte kunde bli så mycket shopping, så Ellenmamman nöjde sig med lite barnkläder på rea. Ska livet vara såhär nu, undrar ängslig Ellenmamma - att de slantar som förr lades på läppstift, pocketböcker, vojlockar och rosenmönstrade whatever (ja, allt med rosor på helt enkelt) numera kommer att läggas på Ellenbebisen?

Nåväl, färden gick till frisören. Under föräldraledigheten tar Ellenmamman en paus från sin ordinarie frisör i trendiga Malmö och går till en frisör i Lund (helt enkelt eftersom det är närmre byhålan Torna Hällestad, och det gäller ju att hushålla med den lediga tiden och tillbringa den så lite som möjligt i Skodan). Första gången Ellenmamman testade denna frisören var hon väl inte hundra nöjd, det ska erkännas, men eftersom Ellenmamman är en så sympatisk och förstående person ville hon gärna ge frisören en andra chans.

Frisören halar fram saxen och får fria händer. "Jag vill gärna ha en tuff frisyr", säger Ellenmamman poppigt.

Sekunden efter börjar frisören klippa fram en syntfrilla. Så nu har den 38-åriga bybon som för det mesta hasar omkring i ridkläder eller mysbrallor en frisyr från 80-talet. Frisören sa glatt när hon visade Ellenmamman den nya frillan: "Ja, i år är det 50-, 60- och 80-talet som gäller!".

Varför, o varför, kunde inte Ellenmamman fått en frisyr från 60-talet?! Det har hon i alla fall inte upplevt live, och hade därmed inte behövt känna "Nej, inte nu igen!!!"...



Ellenmamman i sin nya syntfrilla. Ellenbebisen har samma frilla som vanligt.

9 kommentarer:

Kristin sa...

Men det blev ju jättefint!! Passar dig hur bra som helst. Lite 80-tals nostalgik är väl aldrig fel. Hoppas Ellens sma tofsar växer sig langa snart sa hon kan fa samma frisyr! Kram!

Moster Måne sa...

Jag tycker det blev kanonfint! Ni är så söta tillsammans du & Ellenbebisen!
/Ylva

Lotta sa...

Åh vad fin du blev i håret. Supersnyggt! Hon är så himla söt lilla Ellen <3.

Det är precis så som du skriver. Alla pengar kommer att gå åt till barnkläder. Det var först när barnen började komma upp i 3-4 års åldern som man inte började med barnavdelningen längre ;).

Bellas Budoir sa...

Ellenmamman är ju så sjukt söt, precis som själva bebisen.
Jag känner mig avundsjuk och vill också vara så där harmoniskt fin som ni är.
Här hysterar jag mellan diskmaskin, stall, tvättmaskin, mjölkersättningspulver, WC-hoppning på tv, bebiskräks, kattkräks och sängen. =)
Ingen av den harmoni och mysljus som jag ser i dina fina bilder finns hos mig. Och ändå är jag, på nåt konstigt sätt, lycklig ändå.

Petrus sa...

Jag tycker du passar jättebra i den frisyren! Lite 80-tal är dessutom ren science fiction i byarna, enligt mina fördomar!

Alltså, bebiskläder är inte jättedyrt om man jämför med Converse och Cheap Monday i storlekar för en ung men inte självförsörjande man. Bara som en liten uppmuntran inför framtiden, menar jag!

Irene sa...

Jag tycker du blev jättesnygg! Ellenbebis är ju lika bedårande som vanligt, ni klär varandra.

Och beträffande din 60-talsträngtan: talar vi Farah Diba-frisyr med franskbrödbulle på huvvet, eller är det mer lååångt hår med lugg ner i ögonen, tuperat uppepå och med vitt läppstift som är på tapeten? Ärligt talat har jag svårt att visualisera dig i vare sig den ena eller andra frisyren.

Annika sa...

Om det funnits Top Model för din åldersgrupp ;-) så hade du platsat där och sopat hem en 1:a plats som en smäck!
(Anm. Det är ett TV-program för väldigt unga tjejer som vill bli modeller).

A-K sa...

Annika> ja, nu finns det ju t o m "fully sized"-tjejer med i den programmet. De ska föreställa kurviga, men jag ser bara normala tjejer, som är helt normalt smala! :o

Kontratrend sa...

Jag gillar faktiskt också håret! Det är ju så du!! :) Super-stylish! :)
(Hade också tänkt mig nåt liknande, fast med lugg då, eftersom jag har lite långsmalt ansikte. Nästa gång kanske!)