söndag 13 februari 2011

Svenskan - ett fattigt språk?

Vi svenskar brukar hävda att ordet lagom inte finns på något annat språk, och att det på något sätt skulle känneteckna den "svenska mentaliteten".

Vad det nu är för något. Vi som läser tidningarna vet ju att svenskarna i princip är tyskar eller britter, rent genetiskt sett. Ja, inte norrlänningarna förstås, de är ju lite speciella. Och då menar jag genetiskt. I gårdagens sydsvenskan kunde man läsa att sydsvenskar är väldigt lika tyskar och britter, medan norrlänningar mera hållit sig på sin kant och inte hoppat i säng med förste bäste plattysk. (Vilket talar till norrlänningarnas fördel, onekligen!) Fast mest speciella av alla är förstås finnarna. De är liknar inget annat folk tydligen. Och nu pratar jag återigen genetiskt. Är det någon som är förvånad?

Nejmen, hur svävade jag nu ut i denna DNA-spiral?! Jag skulle ju orera kring det svenska språket, som många upplever som fattigt (frånsett ordet lagom - som visst finns på andra språk! Vad sägs om just enough på engelska, gerade på tyska och sopivasti på finska? (Ja, finnarna ska ju jämt vara så speciella). Men man hör ofta att svenskan är fattig, i alla fall av popsnören. "Svenskan räcker inte till, därför skriver vi på engelska", är ett argument man tyvärr hört av både Roxette och Ace of Base. (Och så grammatiskt korrekt deras låtar blev sedan!). Ett motargument torde ju vara Annika Norrlin (Säkert), och hennes alster. Nåja, nu skulle jag väl inte snöa in på svensk pop heller.

Men idag kom jag på att jag faktiskt håller med Per Gessle (som i ärlighetens namn inte heller skriver så bra låttexter på svenska heller, så jag tror inte språket i sig är problemet för honom?). Svenska språket är fattigt, utarmat och anorektiskt.

Det saknas ju ord! Viktiga ord!

Idag när undertecknad cyklade hem från stallet i den skånska vintern (dvs en minusgrad och blåst som borde döpas till ett egennamn i stil med Per, Katrina eller Gudrun), var densamme (undertecknad alltså, inte den skånska vintern) skoningslöst utsatt för vädrets nycker. Tårarna rann och vispades till hårt skum på kinderna av blåsten. Men några tårar blåste in i näsan!

Vad heter detta fenomen? När tårar blåser in i näsan?! Det blir ju som snor, men tvärtom? Näsan tillförs sekret från ögat, istället för att göra sig av med slem ur sig själv. Ett mycket märkligt fenomen, nästan som en utsöndringens osmos. Lagen om alltings jämvikt: det finns för mycket tårar i ögonen, men det finns inga i näsan. Alltså måste universum jämna ut denna oförrätt.

Vad har ni för förslag på detta tillstånd, då tårar blåser in i näsan? Kreativast förslag kanske vinner en grytlapp! Eller två. (Är det en vinst eller en nitlott, hör bloggerskan redan sin publik fråga nervöst)

7 kommentarer:

Moster Måne sa...

Utan att alls tänka sa min hjärna att rons borde det bli... Omvänt å allt. Annars ska jag tänka en stund och återkomma ;-)

Irene sa...

rons tycker jag är ett lysande förslag! Måste erkänna att jag inte alls funderat på denna frågeställning tidigare, men nu kommer jag ju inte att kunna sova i natt. Bara ligga och grubbla på det här.

Angela sa...

Sluta cykla?

cassiopeja sa...

Jag försöker förtvivlat föreställa mig de fysikaliska lagar som ligger till grund för denna händelse. Tårarna rinner alltså först neråt, för att sedan vända och rinna uppåt igen? Eller?...

(Avslöjar härmed att jag som Stockholmare inte känner till vilka förutsättningar som gäller vid skåneblåst)

Anonym sa...

Jag är varmt angelägen om att vinna grytlappar. Snorhomeostas, torde vara den medicinska benämningen på detta fenomen, rons är nog snarare populärnamnet.

/Petra

Anonym sa...

Återupptagen kroppsvätska = När kroppen utsätts för tillstånd som ex dehydrering, svåra vintrar, extrem fysisk aktivitet (ex cykling) sätts detta försvar in för att förhindra den nedbrytningsprocess som kan leda till svimmning, katatoniskt tillstånd eller till och med döden.

Så var tacksams mot din kropp som ser till att återvinna.


//Annica.

Moster Måne sa...

På tal om sakna viktiga ord - jag tycker att ordet färst är sorgligt bortglömt! Det fyller ett fantastiskt tomrum! ;-)
/Ylva