fredag 3 december 2010

En julegave

Juletid klampar in med stövlar stora,
lämnar blöta pölar i tamburen.
En högtid att värdesätta det vi kan förlora,
mellan klapphets och pepparkaksdjuren.

En egen bloggtävling vill jag starta,
för alla läsare av min vrå.
Jag vet att ni är litterära och smarta,
så var med och tävla i midvintertimmen blå!


Jag ger helt enkelt bort en härlig läsupplevelse till en av er i jul. Det enda jag skulle önska i utbyte är att ni skriver ner två favoritböcker här i kommentarerna. Jag lottar ut julklappen om en vecka, dvs lördag 11 december. Viel Glück!


En läsupplevelse kan bli din!

9 kommentarer:

carolina sa...

Så spännande :)

Jag bidrager med "Pillars of the Earth/ Svärdet och Spiran" av Ken Follet, samt "With No One as witness" av Eizabeth George

Alsterfeldt sa...

Bill Bryson: " a walk in the woods"
Och Betty McDonald "the egg and I"

väldigt ycket anna karin humor:)

Anonym sa...

Anna Wahlgren "I kärlekens namn"

Marilyn French "Det blödande hjärtat"

Båda har betytt jättemycket för mig, dock var det längesedan jag läste dem, så jag vet inte hur de skulle beröra mig nu

Hälsar Susanne

Marajna Winedrinker sa...

Jag dristar mig till att nämna en hel serie : Marcel Proust - På spaning efter den tid som flytt ... en faaantastisk skapelse som kan sträckläsas om och om igen! Sen gillar jag även James Joyce - Odysseus. :-D

Anonym sa...

Sarah Waters, Tipping the velvet och Sara Lövestam, Udda.

Spændende!

Petrus

Anonym sa...

Hm, vet inte vilken Torey Haayden jag ska välja...Alla är bra.

Andra valet får bli Boris Pasternaks Doktor Zjivago.

//Annica

Angela sa...

Wish I could join... Men Sydsvenska Dagbladets lördags- och söndagstidning räknas inte, va? Kan till och med tänka mig att sträcka mig till bara söndagstidningen, fast uppdelad i olika delar då alltså...

Bitte sa...

Åh, så svårt. Men så underbart att ha en anledning att tänka tillbaka på fantastiska läsupplevelser. Men att välja de bästa? Var börjar man: Bulgakovs "Mästaren och Margerita", Lagerlövs "Gösta Berlings saga", Ian McEwans "Saturday", Per Lagerkvists "Mariamne", Sigrid Undsets "Kristin Lavrandotter, "Sagan om Ringen", Joyce Carol Oates "Blonde", John Irvings "Hotel New Hampshire"? Nej, det går faktiskt inte så det får istället bli två tagna ur mängden: Lasse Berghs "Morgon över Kalahari" för att den förändrade min världsbild och PO Enqvists "Ett annat liv" för att den visserligen handlar om hans liv men också om mitt och ditt och allas.

Moster Måne sa...

Oj... och jag som har massor med böcker... Jag har böcker som jag inte ens läst, men tycker om ändå! ;-) Hm... men måste jag absolut välja två läsupplevelser så får det bli första gången jag läste Gene Brewer's "Mannen från K-Pax" och som nummer två... *vänta, måste gå och botanisera lite i bokhyllorna*


Och nummer två - skulle ha kunnat bli vad som helst av Douglas Coupland men - nu blir det Lin Yutang's "Konsten att njuta av livet".

Det ska vara du till sånt här :-) Kramar /Ylva