torsdag 28 oktober 2010

Effektivitetens mästare

Jag tyckte jag var effektiv förut. Hann med mycket - planera helger, jobba i projekt, umgås med vänner och sköta häst och ridning på ett acceptabelt sätt. Men det var inte effektivitet, det var en liten fis i en korgstol!

Nu däremot, nu är jag effektiv. Jag rusar genom tillvaron som ett höghastighetståg fyllt av slagkraftighet.
Under tiden jag borstar tänder hinner jag i regel plocka undan tvätten.
Medan Ellenbebisen matas läses Sydsvenskan. Ja, det är inte alltid dagens tidning jag får fatt i, jag hinner nämligen aldrig läsa tidningen på morgonen längre utan får bläddra igenom den på kvällen. Och då ligger det i regel en hel hög med tidningar på bordet. Men det spelar ingen roll, jag har troligen inte hunnit läsa dem i alla fall.
När vi är ute på promenad med vagnen passar jag på att ringa samtal jag inte hunnit, till släkt och vänner eller varför inte hästförsäljaren. (Ja, det är en annan historia som jag helst inte vill tänka på. Ralphjävelen är fortfarande inte såld)
Men frågan är om inte rekordet slogs igår.

Till Lund gick färden på kvällen för att köpa ny fläkt till köket. Jag och Ellenbebisen tänkte hasta inom det lokala köpcentret för att köpa nya skor till mina stackars halta, inflammerade fötter. Fem minuter innan slutmålet för vår resa fick jag en briljant idé: Vi kan ju ringa tant Irene och farbror Kenth och höra om dessa lundabor skulle vara intresserade av att hysa Ellenbebisen under en timme medan vi vuxna shoppade fläktar och skor. Tant Irene kan man lita på. Hon accepterade glatt och Ellenbebisen lämpades av på Sliparelyckan.

Fulla av iver åkte vi så till shoppingcentrat. Ellenpappan styrde vidare mot köksaffärerna och själv rusade jag runt som en skållad råtta i köpcentrats labyrinter. På tjugo minuter, jag överdriver inte, hade jag shoppat nya skor, nya jeans OCH ny jacka. Sen fick jag gå och vänta på den högst ineffektive Ellenpappan som alls inte shoppade fläkt på tjugo minuter. Han klarade det inte alls, om vi ska vara ärliga. Så nu är vi fläktlösa, men dock inte byxlösa!


Mina nya pjucks, och en del av de nya jeansen. Kanske jag borde starta en modeblogg?!

3 kommentarer:

Angela sa...

Hmm. Jag vet inte om halta inflammerade fötter rimmar så bra med att fara runt som en skållad råtta??? Kan du inte ta det lugnt lite? undrar lugna fina Angela.

Irene sa...

Pjucksen ser sköna ut - men nu undrar jag bara, när ska ni shoppa nästa gång?! Ni fick ju faktiskt inte tag i en fläkt. Och bara ett par fjuttiga skor. Å lite till. Här måste shoppas mera. Och som en tillfällighet så kan vi passa Ellen igen...

Anonym sa...

På väg till toa städar jag.
När jag går genom vardagsrummet
vattnar jag blommorna, sopar undan i öppna spisen, viker ihop tidningarna.
På väg genom köket ger jag hunden mat, plockar undan koppar, sätter på kaffet.
I hallen rättar jag till mattan, lägger vantarna i lådan.
I badrummet äntligen. Jag plockar ihop torra kläder, byter handukar. Slår på tvättmaskinen och så sätter jag mig på toaletten.
Medan jag sitter där torkar jag av golvet./Berit Österberg

/Petrus